(le français suit)

I continue to hear almost daily from residents about concerns around road safety. Whether it’s the need for safer infrastructure for pedestrians, or concerns about speeding and rolling stops, your feedback tells me that the City needs to do more to make a difference.

Maximizing the safety and security of all road users is a fundamental objective of the City of Ottawa. Last Wednesday, the City’s Transportation Committee received the updated Strategic Road Safety Action Plan (SRSAP) that’s built on a some key themes:

  • Prioritizing human life and health.
  • Safety is a shared responsibility between roadway providers, regulators and users.
  • Human error on the roadway should not lead to death or serious injury, and road traffic systems must be designed accordingly.
  • And most importantly, road safety requires a change in culture. Roadway providers (the city, the province, the federal government, and the private sector), regulators and road users must cooperate and be ready to change to achieve the long-term vision and goals of the SRSAP.

Crunching collision data from 2013-2017, Ottawa currently has an average of 2.8 fatal injuries per 100,000 in population. This statistic is significantly lower than Canada’s national rate and aligns with that of Sweden, which is among one of the leading countries in the world, in terms of lowest fatalities. That’s a good start, but we can do better. The goal of the SRSAP is to reduce the average annual rate of fatal and major injury collisions by 20% by 2024. Efforts and resources will be focused where they are needed most to have the greatest impact on reducing collisions resulting in serious injury or death.

Some of the focus areas will include:

  • Vulnerable road users (pedestrians, cyclists, motorcyclists): Improving pedestrian signals and cycling infrastructure, and undertaking a comprehensive study of motorcycle collisions to identify counter-measures.
  • Rural areas: Upgrading rural roadway design, signage and safety features (such as safety edges) on rural roads.
  • Intersections: Upgrading infrastructure and adjusting traffic signals in order to minimize the number of collisions occurring at an intersection.
  • High-Risk driver behaviour (aggressive, impaired or distracted): Designing, building and retrofitting streets so that they operate at a lower speed limit.

Some of these initiatives will be funded by revenues generated through automated enforcement programs (automated speed enforcement, automated license plate recognition devices, school bus cameras, and new red-light cameras). In total, there will be $31.5-million invested in 2020 towards improving safety on our roads.

I encourage you to read the report documents below and to share your comments and questions with me.


Plan d’action stratégique de sécurité routière

La Ville se dote d’un nouveau plan d’action stratégique de sécurité routière

Presque tous les jours, des résidents me font part de leurs préoccupations quant à la sécurité routière. Que ce soit par rapport au besoin d’infrastructures plus sûres pour les piétons, aux excès de vitesse ou aux arrêts incomplets, vos commentaires m’indiquent que pour améliorer les choses, la Ville doit en faire davantage.

Pour la Ville d’Ottawa, améliorer la sécurité des routes pour tous les usagers constitue un objectif fondamental. Mercredi dernier, le Comité des transports a reçu la mise à jour du plan d’action stratégique de sécurité routière, articulé autour de certains grands thèmes :

  • la vie et la santé des gens sont une priorité;
  • les fournisseurs du réseau routier, les autorités de réglementation et les usagers sont tous responsables de la sécurité des routes;
  • les erreurs humaines ne devraient pas causer de décès ou de blessures graves, et le réseau routier doit être conçu en ce sens;
  • la sécurité routière passe avant tout par un changement de culture, et pour concrétiser la vision à long terme et atteindre les objectifs du plan d’action, les fournisseurs du réseau (Ville, province, gouvernement fédéral et secteur privé), les autorités de réglementation et les usagers doivent tous collaborer et être ouverts au changement.

D’après l’analyse des données sur les collisions de 2013-2017, la moyenne de décès sur les routes d’Ottawa est de 2,8 par 100 000 habitants. Ce chiffre, nettement inférieur à la moyenne nationale, est semblable à celui de la Suède, qui figure parmi les pays qui enregistrent le moins de décès. C’est un bon départ, mais nous pouvons faire mieux. Le plan d’action vise à réduire la moyenne annuelle de collisions causant des décès ou des blessures graves de 20 % d’ici 2024. Pour atteindre cet objectif, les efforts et les ressources seront déployés là où les besoins se font le plus sentir.

Les cibles prioritaires seront les suivantes :

  • les usagers vulnérables (piétons, cyclistes, motocyclistes) – améliorer la signalisation piétonnière et les infrastructures cyclables, et entreprendre une étude exhaustive sur les collisions de motocyclettes pour réfléchir à des mesures de prévention;
  • les secteurs ruraux – améliorer la conception, la signalisation et les dispositifs de sécurité (comme les bordures de sécurité) des routes rurales;
  • les intersections – améliorer l’infrastructure et ajuster le réglage des feux de circulation pour diminuer le nombre de collisions aux intersections;
  • les comportements à risque des automobilistes (agressivité, facultés affaiblies ou distraction) – concevoir, construire et moderniser les routes pour diminuer leur limite de vitesse.

Certaines de ces mesures seront financées par les recettes des programmes de contrôle automatisé (contrôle automatisé de la vitesse, appareils de reconnaissance de plaques d’immatriculation, caméras dans les autobus scolaires et nouveauxappareils photo reliés aux feux rouges). En 2020, 31,5 millions de dollars seront injectés pour améliorer la sécurité sur nos routes.

Je vous encourage à lire les documents et rapports ci-dessous et à me transmettre vos questions et vos commentaires.