La version française suit

In response to resident concerns about speeding on Brae Crescent, City staff conducted two speed studies on Brae in 2023:  

  1. Brae, between Donegal and Norway Spruce
    85th percentile speed: 49 km/h.
    Average speed: 42 km/h 
  2. Brae, between Henry Goulburn and Porter
    85th percentile speed: 48 km/h
    Average speed: 41 km/h 

 (Percentile speed = speed at which 85% of vehicles travel at or below) 

Based on this data, City staff in the Public Works Department recommended 12 potential locations for speed bumps along the south part of Brae between Donegal and Snowberry (see maps below). The cost of the speed bumps is still to be determined and would be implemented through our Stittsville Ward temporary traffic calming budget in a future year. 

On March 21, 2024, we hosted a community meeting to discuss potential traffic calming measures on Brae Street between Donegal and Snowberry. Twenty-six residents attended and shared feedback and questions. Here is a summary of the general themes and comments from residents: 

  • The main concern for residents was speed, although not all participants believe that speed is causing a safety issue. 
  • The biggest concerns were safety near Mary Durling Park and the Turtleback intersections and stop sign compliance at the intersection of Brae and Porter. 
  • Many residents do not support the installation of speed bumps. 
  • Concern about the condition of the roadway and the need for maintenance and/or re-paving. 
  • Other suggestions and feedback included raised intersections and automated speed enforcement (photo radar). 
  • Additional concerns included parking and sightline issues at Brae & Stittsville Main (north intersection) near the coffee shop. 
  • Concern about the signage location – noted that they should not impede driveway access for existing or potential new homes. 

Action items / next steps: 

  • City traffic staff will review the Porter-Brae intersection for safety, including reviewing sightlines, location of stop signs, and line painting.
  • City traffic staff will count the number of pedestrians near Mary Durling Park to determine whether it qualifies for a pedestrian crossing (PXO). The lack of sidewalks means this location may not meet accessibility requirements for a PXO. 
  • Councillor Glen’s office will follow up again with the owners of Honey Café and Cala Woodworking about parking restrictions at the front of the building. 
  • Councillor Glen’s office will check on the status/priority of Brae Street for road resurfacing. 

With significant opposition to the speed bump proposal, we are putting that option on “hold.” Once City staff have completed the action items above, we will review the findings and inform residents of any future actions for traffic calming on Brae Street. 

 

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (1 of 3)

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (2 of 3)

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (3 of 3)

 

 


 

15 avril : Retour sur la réunion sur la sécurité routière pour les résidents du croissant Brae

En réponse aux commentaires des résidents concernant les excès de vitesse sur le croissant Brae, le personnel de la Ville a réalisé deux études sur la vitesse en 2023 :

  1. Croissant Brae, entre le chemin Donegal et la rue Norway Spruce
    Vitesse au 85e centile : 49 km/h.
    Vitesse moyenne : 42 km/h.
  2. Croissant Brae, entre la voie Henry-Goulburn et la rue Porter
    Vitesse au 85e centile : 48 km/h.
    Vitesse moyenne : 41 km/h.

(La vitesse au 85e centile est la vitesse maximale à laquelle 85 % des véhicules roulent.)

Selon ces données, le personnel de la Direction générale des travaux publics recommande 12 emplacements potentiels pour l’aménagement de dos d’âne dans la partie sud du croissant Brae, entre le chemin Donegal et la voie Snowberry (voir les cartes ci-dessous). Les dos d’âne, dont les coûts restent à déterminer, seraient installés dans le cadre du budget d’une année ultérieure pour les mesures temporaires de modération de la circulation du quartier Stittsville.

Le 21 mars 2024, nous avons organisé une réunion communautaire pour discuter des mesures de modération de la circulation potentielles sur le croissant Brae entre le chemin Donegal et la voie Snowberry. Vingt-six personnes sont venues formuler leurs commentaires et questions. Voici un résumé des thèmes généraux et des commentaires reçus :

  • Les résidents s’inquiètent surtout de la vitesse, mais ce n’est pas tout le monde qui pense qu’elle pose un problème de sécurité.
  • On s’inquiète surtout de la sécurité des environs du parc Mary-Durling et des intersections avec la voie Turtleback ainsi que du respect du panneau d’arrêt à l’intersection du croissant Brae et de la rue Porter.
  • Beaucoup de résidents sont contre l’installation de dos d’âne.
  • On s’inquiète de l’état de la chaussée et de l’entretien ou du réasphaltage requis.
  • D’autres suggestions sont faites : intersections surélevées, mesures de contrôle automatisé de la vitesse (radar photographique).
  • On mentionne aussi les problèmes concernant le stationnement et la ligne de visibilité à l’intersection (nord) du croissant Brae et de la rue Stittsville Main, près du café.
  • Réserves quant à l’emplacement des panneaux : ils ne devraient pas empêcher l’accès aux entrées de cour des résidences actuelles et futures.

 

Mesures à prendre / prochaines étapes

  • Le personnel des Services de la circulation évaluera la sécurité de l’intersection du croissant Brae et de la rue Porter (lignes de visibilité, emplacement des panneaux d’arrêt, lignes sur la chaussée).
  • Il comptera aussi le nombre de piétons près du parc Mary-Durling pour déterminer si l’aménagement d’un passage pour piétons serait envisageable; l’absence de trottoir pourrait faire en sorte que les critères ne soient pas remplis.
  • Le bureau du conseiller Glen Gower fera un suivi auprès des propriétaires du Honey Café et de Cala Woodworking au sujet de la restriction de stationnement devant le bâtiment.
  • Son personnel vérifiera également l’état de la chaussée et le niveau de priorité de réasphaltage du croissant Brae.

Comme on s’oppose vivement à l’installation de dos d’âne, nous avons laissé de côté cette option. Une fois que le personnel de la Ville aura réalisé les mesures ci-dessus, nous analyserons les résultats et informerons les résidents de toute mesure de modération de la circulation à venir sur le croissant Brae.

 

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (1 of 3)

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (2 of 3)

Proposed speed bump locations for Brae Crescent (3 of 3)