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The City of Ottawa’s Audit Committee met today to receive an audit report on the automated speed enforcement and red-light camera programs. The committee also reviewed the City’s plans to implement the audit’s recommendations.
The automated camera enforcement systems are key tools used in Ottawa and other Ontario municipalities to enhance road safety. In Ottawa, these cameras complement other City initiatives aimed at reducing speeding and modifying driver behaviour. This approach is guided by the City’s Road Safety Action Plan, which integrates education, enforcement, and engineering strategies.
In 2024, the City operated 77 red-light cameras, which generated more than $11 million in revenue, and 57 automated speed enforcement cameras, which generated more than $29 million.
The Office of the Auditor General (OAG) conducted an audit assessing the efficiency and effectiveness of these programs between January 1, 2023, and September 30, 2024. The audit also considered the programs’ alignment with Council direction and the Road Safety Action Plan.
The OAG found that both programs operate with effective and formalized processes and controls. The audit highlighted several best practices compared to other municipalities, including a data-driven site selection methodology and an effective quality assurance process at the City’s new automated speed enforcement processing centre, which began operations in February 2024.
While acknowledging the programs’ strengths, the OAG recommended that management:
- Revisit the approach for how the City allocates revenues from the red-light camera program.
- Update how results of the programs are measured and reported.
- Review the site selection methodology for automated speed enforcement cameras.
- Explore new automation technologies to more efficiently process violations.
City management agreed with each of the OAG’s four recommendations and confirmed that work is already underway to implement the recommended changes.
The Audit Committee also received the OAG’s Semi-Annual Report on Follow-up Procedures, which outlines the work performed by the OAG between the period of July 1 to December 31, 2024 and the progress management has made on outstanding recommendations.
Le Comité reçoit la vérification sur les programmes de contrôle automatisé de la vitesse et de caméras reliées aux feux rouges
Le Comité de vérification de la Ville d’Ottawa s’est réuni aujourd’hui pour recevoir un rapport de vérification sur les programmes de contrôle automatisé de la vitesse et de caméras reliées aux feux rouges. Le Comité a également examiné les plans de la Ville pour la mise en œuvre des recommandations de la vérification.
Les systèmes de caméra de contrôle automatisé sont des outils essentiels utilisés à Ottawa et dans d’autres municipalités de l’Ontario pour améliorer la sécurité routière. À Ottawa, ces caméras étoffent d’autres initiatives de la Ville visant à réduire les excès de vitesse et à modifier le comportement des automobilistes. Cette approche est orientée par le Plan d’action en matière de sécurité routière de la Ville, qui intègre des stratégies de sensibilisation, d’application et d’ingénierie.
En 2024, la Ville exploitera 77 caméras reliées aux feux rouges, qui généreront plus de 11 millions de dollars (M$) de recettes, et 57 caméras de contrôle automatisé de la vitesse, qui généreront plus de 29 M$.
Le Bureau de la vérificatrice générale (BVG) a effectué une vérification afin d’évaluer l’efficience et l’efficacité de ces programmes entre le 1er janvier 2023 et le 30 septembre 2024. Cette vérification portait également sur l’harmonisation des programmes avec les directives du Conseil et le Plan d’action en matière de sécurité routière.
Tout en reconnaissant les points forts des programmes, le BVG recommande que la direction :
- réexamine la façon dont la Ville répartit les recettes du programme de caméras reliées aux feux rouges;
- actualise la façon dont les résultats des programmes sont mesurés et communiqués;
- revoie la méthode de sélection des emplacements pour les caméras de contrôle automatisé de la vitesse;
- s’intéresse à de nouvelles technologies d’automatisation pour traiter plus efficacement les infractions.
La direction de la Ville a accepté chacune des quatre recommandations du BVG et a confirmé que des travaux étaient déjà en cours pour mettre en œuvre les changements recommandés.
Le Comité de vérification a également reçu le Rapport semestriel sur les procédures de suivi du BVG, qui décrit les travaux effectués par le BVG entre le 1er juillet et le 31 décembre 2024, ainsi que les progrès réalisés par la direction en ce qui concerne les recommandations en souffrance.