Map showing location of Stittsville Main and Huntmar being studied in the Environmental Assessment

Update 2021-08-30: The City now has a webpage for the Huntmar Drive Widening and Stittsville Main Extension EA study where you can read more about the study process and find contact information for the Project Manager.

La version française suit

The City’s Transportation Planning department has started the Environmental Assessment (EA) study phase for the widening of Huntmar Drive (Campeau Drive to Maple Grove Road) and the extension of Stittsville Main Street (Maple Grove Road to Robert Grant Avenue).

The purpose of the EA study is to investigate the options for accommodating all travel modes—walking, cycling, transit, cars and trucks—in a cost-effective way that’s most compatible with the surrounding land uses and the transportation needs of Stittsville’s developing communities.

These projects were identified in the 2013 Transportation Master Plan (TMP) to support future travel demand in the area, and the work plan for the EA was approved by council last year.

The extension of Stittsville Main Street and upgrades to Huntmar Drive are essential improvements to the north-south transportation network in Stittsville. Development patterns have seen the Fernbank area developed before Kanata West, effectively cutting off the populous south end of Stittsville from Highway 417. This development pattern has also prevented the logical build-out of the Robert Grant Avenue north-south arterial, sending traffic down major collector roads at speeds and concentrations that make it impossible to encourage active transportation for all but the most risk-loving cyclists and pedestrians.

Over the last 10 years, residential development has far outpaced the completion of planned transportation infrastructure. Development approvals based on policy without a reasonable timeline for building and financing the road projects are causing increasing cynicism toward development and intensification in Stittsville and across the City. The absence of safe active transportation amenities fosters car dependence and limits opportunities to walk and bike in the community. The construction of the Huntmar Bridge over the 417 without even a sidewalk was a missed opportunity that must be fixed.

There will be ongoing public consultation opportunities during the study period, so please keep an eye out for details. The study, which is expected to take 18 months, is a necessary step before any construction begins. The 2013 TMP anticipated the implementation to start sometime in the 2026-2031 window.


Début de l’étude d’évaluation environnementale pour la modernisation de Huntmar et le prolongement de la rue Stittsville Main

Map showing location of Stittsville Main and Huntmar being studied in the Environmental Assessment

La Direction générale de la planification des transports de la Ville a entamé la phase d’étude de l’évaluation environnementale (EE) pour l’élargissement de la promenade Huntmar (de la promenade Campeau au chemin Maple Grove) et le prolongement de la rue Stittsville Main (du chemin Maple Grove à l’avenue Robert Grant).

L’objectif de l’étude EE est d’examiner les options permettant d’accommoder tous les modes de déplacement (la marche, le vélo, le transport en commun, les voitures et les camions) d’une manière rentable et compatible avec les aménagements environnants et les besoins en transport des communautés en développement de Stittsville.

Ces projets ont été identifiés dans le Plan directeur des transports (PDT) de 2013 pour répondre à la demande future de déplacements dans la région, et le plan de travail de l’EE a été approuvé par le conseil l’année dernière.

Le prolongement de la rue Stittsville Main et la modernisation de la promenade Huntmar sont des améliorations essentielles au réseau de transport nord-sud de Stittsville. Selon les modèles d’aménagement, le secteur de Fernbank a été développé avant Kanata-Ouest, ce qui a contribué à isoler le secteur peuplé du sud de Stittsville de l’autoroute 417. Ce modèle d’aménagement a également empêché la prolongation logique de l’artère nord-sud de l’avenue Robert Grant, causant de la circulation sur les routes collectrices principales à des vitesses et une densité qui n’encouragent pas le transport actif pour tous, sauf pour les cyclistes et les piétons les plus téméraires.

Au cours des 10 dernières années, l’aménagement résidentiel est survenu beaucoup plus rapidement que l’achèvement des infrastructures de transport prévues. L’approbation des demandes d’aménagement basées sur une politique sans calendrier raisonnable pour la construction et le financement des projets routiers provoquent un cynisme croissant à l’égard de l’aménagement et de la densification à Stittsville à un moment où nous avons plus que jamais besoin du soutien des résidents. Bien que les options de voie de contournement permettent aux voitures d’accéder à toutes les parties de Stittsville, l’absence d’installations de transport actif sécuritaires favorise la dépendance à la voiture et limite les possibilités de marcher et de faire du vélo dans la communauté. La construction du pont Huntmar au-dessus de la 417, qui n’a pas le moindre trottoir, était une occasion manquée qui doit être corrigée.

Des consultations publiques seront organisées tout au long de la période d’étude, restez donc à l’affût pour de plus amples détails. L’étude, qui devrait durer 18 mois, est une étape nécessaire avant le commencement de tout travail de construction. Le PDT 2013 prévoyait que la mise en œuvre commencerait durant la période 2026-2031.