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(via Ottawa Police)

Each year, Canadians lose millions of dollars to fraud. Educating yourself on common scams is the easiest way to prevent becoming a victim of one.

  • If it sounds too good to be true, it probably is. Don’t fall for high pressure sales tactics that don’t allow you to think over a decision or that require you to provide personal, banking or credit card information before you have even accepted an offer. Any reputable company will put the offer in writing and give you time to think it over.

 

  • Do your due diligence. Check companies with the Better Business Bureau, ask for references and visit the Canadian Anti-Fraud Centre to find out about the latest scams and where they are active. Taking a little time is worth the effort if it avoids you becoming a victim.

 

  • If you didn’t request a service, don’t accept unsolicited offers by phone, computer or at your doorstep. Always do your homework first to ensure you are dealing with a reputable company and get a contract with the scope of work being done, a timeline and the fees.

 

  • No government agency or legitimate business will ask you to purchase gift cards or bitcoin in order to settle an account.

 

  • Be careful where you share your personal information, particularly on social media. Over-sharing personal details can make it easier for fraudsters to make false credit applications in your name.

 

  • Scams work because fraudsters don’t give you time to think about what is being asked. Call a trusted family member to discuss it or call your local police service.

 

  • Talk about common types of fraud with friends and family, especially older and vulnerable people.

 

If you have been a victim of fraud, please make a report online with the Ottawa Police Service and the Canadian Anti-Fraud Centre by phone at 1-888-495-8501 (toll-free).

You can read more about scams and tips to protect yourself. You can also visit the Canadian Anti-Fraud Centre for information on popular scams and the Toronto Police Service for tips on how to protect yourself from scams.

 

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Through the Community Safety Data portal data.ottawapolice.ca, members of the public can view, download, and interact with data released by Ottawa Police Service.

 

 

Mars est le mois de la prévention de la fraude – comment l’éviter?

Chaque année, les Canadiens perdent des millions de dollars aux mains des fraudeurs. La manière la plus simple d’éviter d’en être victime, c’est de se renseigner sur les arnaques les plus courantes.

  • Si ça paraît trop beau pour être vrai, c’est probablement faux. Ne cédez pas à des tactiques de vente sous pression qui ne vous laissent pas le temps de réfléchir aux décisions ou qui vous poussent à fournir des renseignements personnels, bancaires ou sur vos cartes de crédit avant de pouvoir vérifier convenablement l’offre en question.

 

  • Faites vos devoirs. Informez-vous sur des entreprises auprès du Better Business Bureau, demandez des références et consultez le Centre antifraude du Canada pour vous mettre à jour au sujet des dernières arnaques et leurs foyers d’activité. Exigez des devis par écrit.

 

  • Si vous n’avez pas demandé un service, n’acceptez pas d’offres non sollicitées au téléphone, en ligne ou à votre porte. Renseignez-vous d’abord pour savoir si vous avez affaire à une entreprise de bonne réputation.

 

  • Aucun organisme gouvernemental ou entreprise légitime ne vous demandera d’acheter des cartes-cadeaux ou de la cryptomonnaie pour régler des comptes.

 

  • Ne divulguez pas vos renseignements personnels n’importe où et ne partagez pas trop d’information sur les médias sociaux. L’usurpation d’identité est répandue et peut mener à des demandes de crédit frauduleuses en votre nom.

 

  • Les arnaques fonctionnent parce que les fraudeurs ne vous laissent pas le temps de réfléchir à ce qu’ils vous demandent. Sollicitez l’avis d’un proche digne de confiance ou appelez votre service de police local.

 

  • Il est important de discuter des escroqueries courantes avec la famille et les proches, surtout ceux qui sont plus âgés ou vulnérables.

 

Si vous avez été victime d’une fraude, veuillez le signaler en ligne auprès du Service de police d’Ottawa, et du Centre antifraude du Canada par téléphone au 1-888-495-8501 (sans frais).

 

Vous pouvez en savoir plus sur les escroqueries et conseils pour vous protéger. Vous pouvez également consulter le site du Centre antifraude du Canada pour obtenir des informations sur les escroqueries les plus courantes et le site du Service de police de Toronto pour obtenir des conseils sur la façon de se protéger contre les escroqueries.