(Le français suit)

On Friday afternoon, I joined councillors and media for a ride on the LRT Confederation Line, travelling from Blair station to Tunney’s Pasture, then back to downtown. I was impressed with the room inside the train, the design of the stations, and especially the speed. It’s about 1-2 minutes between each station, so just a few minutes from Tunney’s to downtown. (And it will run at least every 5 minutes during rush hour.)

I know there is a lot of cynicism around this project, but this is going to be a game changer for our city. A big boost for commuters and economic development. September 14 can’t come soon enough. Here’s some information from OC Transpo about “what’s next” for the launch.

-GG.


  • A ceremony on Friday, August 23 included a symbolic transfer of the key to the system from Rideau Transit Group to the City. The Rideau Transit Group successfully completed the 12-day trial running of the light rail transit system and is in the process of fully turning over the system to the City as part of the requirements to reach Revenue Service Availability (RSA).
  • Beginning Saturday, September 14, the O-Train Confederation Line will be open for service at all 13 stations along the line, from Tunney’s Pasture Station in the west to Blair Station in the east.
  • Starting today (Saturday, August 24), OC Transpo is running a series of drills, tests, and operations to ensure full readiness for September 14.
  • For the first three weeks after the launch, OC Transpo will continue to run a full bus service in parallel to the train, to ensure a smooth transition for passengers. This parallel service runs until Saturday, October 5.
  • On Sunday, October 6, the parallel service ends and new OC Transpo bus routes go into effect, with buses redeployed to provide more local routes linking to the train.  Monday, October 7 will be the first weekday rush hour to benefit from these new routes and reliability, including some additional runs to and from Stittsville on routes such as the 261, 262 and 263.
  • The O-Train Confederation Line is a $2.13 billion transit project that is jointly funded by the Government of Canada, the Government of Ontario and the City of Ottawa. The 12.5-km line includes 13 stations. At peak weekday operation, the system is expected to carry up to 10,700 passengers per hour in each direction, which will make it the busiest LRT line in North America.
  • For more information about the LRT project, including schedules and route information, visit octranspo.com/ready-for-rail

Inauguration du train léger le 14 septembre : à quoi s’attendre

Vendredi après-midi, je suis monté à bord du train léger avec les autres conseillers et les médias. Nous avons parcouru la Ligne de la Confédération, aller-retour de la station Blair à la station Tunney’s Pasture. J’ai été impressionné par la grandeur de l’habitacle, l’architecture des stations et surtout la vitesse du train. Nous passions d’une station à l’autre en une ou deux minutes; il suffit de quelques minutes pour voyager de la station Tunney’s Pasture au centre-ville. (Et le train passera au moins toutes les cinq minutes aux heures de pointe.)

Je sais que ce projet est l’objet de bien des railleries, mais il est tout à fait révolutionnaire. Il aidera grandement les navetteurs et accélérera le développement économique. J’attends le 14 septembre avec impatience. Je laisse maintenant OC Transpo vous expliquer à quoi vous attendre pour l’inauguration.

– GG

  • Le vendredi 23 août, dans le cadre d’une cérémonie, le Groupe de transport Rideau a symboliquement remis la clé du système à la Ville. Le train léger a réussi sa course d’essai de 12 jours, et le Groupe doit maintenant en céder l’accès à la Ville, comme prévu par les exigences de la mise en service payante.
  • Le samedi 14 septembre, les 13 stations de la Ligne de la Confédération de l’O-Train (de la station Tunney’s Pasture à l’ouest jusqu’à la station Blair à l’est) ouvriront leurs portes.
  • Dès aujourd’hui (samedi 24 août), OC Transpo effectuera divers exercices, tests et manœuvres pour être fin prêt à l’inauguration du 14 septembre.
  • Pendant les trois premières semaines de marche du train, OC Transpo continuera d’offrir le service de bus actuel afin que la transition se fasse en douceur. Le double service sera offert jusqu’au samedi 5 octobre.
  • Le dimanche 6 octobre, le double service prendra fin et les autobus d’OC Transpo entameront leurs nouveaux circuits, qui relient de nouvelles zones résidentielles à la ligne du train. C’est donc le lundi 7 octobreque les passagers de l’heure de pointe pourront emprunter ces nouveaux trajets fiables pour la première fois. À Stittsville, nous verront entre autres apparaître les circuits 261, 262 et 263.
  • La Ligne de la Confédération de l’O-Train est un projet de transport en commun de 2,13 milliards de dollars financé conjointement par le gouvernement du Canada, le gouvernement de l’Ontario et la Ville d’Ottawa. Elle s’étend sur 12,5 km et passe par 13 stations. Selon les estimations, aux heures de pointe la semaine, le système pourrait transporter jusqu’à 10 700 passagers par heure dans chaque direction, devenant ainsi le train léger le plus achalandé de l’Amérique du Nord.
  • Pour obtenir d’autres renseignements sur le train léger, comme son horaire ou son trajet, visitez com/fr/pret-pour-lotrain/.