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On May 9, 2024, our team did a traffic study at the intersection of Stittsville Main and Brae Street. We wanted to see how long it took for vehicles to turn out of Brae Street onto Stittsville Main during the morning rush hour.

(In September 2023, City staff evaluated the intersection to see if would qualify for a traffic signal, but it did not meet the minimum requirement to install traffic lights. You can see details here.)

Here’s a summary of the data that we collected on May 9. We tracked how long each vehicle waited to turn right or left onto Stittsville Main Street, including time in line and time at the stop sign.

What we found:

  • 177 vehicles turned off of Brae Street between 7:00 a.m. – 9:00 a.m., and 82% were turning north (left turn).
  • Drivers spent nearly twice as long waiting to turn north (left turn) than south (right turn). Average wait time for vehicles heading north was 29.7 seconds, and heading south was 16.5 seconds.
  • Volume (number of vehicles) was relatively steady from 7:30 a.m. onwards. We counted the highest number of vehicles between 8:45 a.m. – 8:59 a.m. with 28 vehicles.
  • We measured average wait times in 15-minute increments. Average wait times were below 30 seconds in each time period except for the 15 minutes between 8:15 a.m. – 8:29 a.m. when the average wait time was 71 seconds.
  • The wait time is under 30 seconds for most drivers during the study period, except for the very high peak from 8:15 a.m. – 8:29 a.m. when traffic was busier on Stittsville Main.

We’ll share this with City staff and continue to look for a solution to make this intersection safer and more convenient for all users.

Click here to download the data in a CSV file.


Data summary

Vehicle Count Average wait time Median wait time
Shortest wait time
Longest wait time
All Vehicles 177 27.3 15 1 196
Turning North 145 29.7 16 1 196
Turning South 32 16.5 7 2 105

Wait times are calculated in seconds. For example, 196 seconds = 3 minutes and 16 seconds. 105 seconds = 1 minute and 45 seconds.


Graphing the data

Wait time in seconds, north and south

Wait time in seconds, north only

Wait time in seconds, south only


Average wait times and volume by time increment

We divided the data up into 15-minute segments to get a better picture of “peak times” for traffic. The first graph shows average volume (number of vehicles) for each 15 minute segment between 7:00 a.m. – 9:00 a.m., and the second graph shows the average waiting time in each increment. Vehicle counts are are highest after 8:00 a.m., and there was a period of 15 minutes between 8:15 a.m. – 8:29 a.m. with a much higher average wait time.

Vehicle Count by increment

Average Wait time in Seconds by increment

 

Team Stittsville counts traffic on Stittsville Main, May 2024

Counting and timing traffic on Brae Street, May 2024

 


 

Mise à jour : données de notre dénombrement de la circulation sur Stittsville Main et Brae

Le 9 mai 2024, notre équipe a effectué une étude de la circulation à l’intersection des rues Stittsville Main et Brae. Nous voulions voir combien de temps il fallait aux véhicules pour tourner de la rue Brae à Stittsville Main pendant l’heure de pointe du matin.

(En septembre 2023, le personnel de la Ville a évalué l’intersection pour voir si elle pouvait être équipée d’un feu de circulation, mais elle ne remplissait pas les conditions minimales requises pour l’installation de feux de circulation. Vous pouvez consulter les détails ici.)

Voici un résumé des données que nous avons recueillies le 9 mai. Nous avons observé combien de temps chaque véhicule a attendu pour tourner à droite ou à gauche sur la rue Stittsville Main, y compris le temps passé dans la file d’attente et au panneau d’arrêt.

Nos constats

  • Au total, 177 véhicules ont quitté la rue Brae entre 7 h et 9 h, et 82 % d’entre eux ont tourné vers le nord (virage à gauche).
  • Les conducteurs ont passé près de deux fois plus de temps à attendre pour tourner vers le nord (à gauche) que vers le sud (à droite). Le temps d’attente moyen pour les véhicules se dirigeant vers le nord était de 29,7 secondes, et de 16,5 secondes pour ceux se dirigeant vers le sud.
  • Le volume (nombre de véhicules) a été relativement stable à partir de 7 h 30. C’est entre 8 h 45 et 8 h 59 que nous avons compté le plus grand nombre de véhicules, soit 28.
  • Nous avons mesuré les temps d’attente moyens par tranches de 15 minutes. Ils étaient inférieurs à 30 secondes pour chaque période, à l’exception des 15 minutes entre 8 h 15 et 8 h 29, où le temps d’attente moyen était de 71 secondes.
  • Le temps d’attente est inférieur à 30 secondes pour la plupart des conducteurs pendant la période d’étude, sauf pour le pic très élevé de 8 h 15 à 8 h 29, lorsque la circulation était plus dense sur Stittsville Main.

Nous en informerons le personnel de la Ville et continuerons de chercher une solution pour rendre cette intersection plus sécuritaire et plus pratique pour tous les utilisateurs.

Cliquez ici pour télécharger les données dans un fichier au format CSV.


RÉSUMÉ DES DONNÉES

Nombre de véhicules
Temps d’attente moyen
Médiane
Temps d’attente le plus court
Temps d’attente le plus long
Tous les véhicules
177 27.3 15 1 196
Tournant vers le nord
145 29.7 16 1 196
Tournant vers le sud
32 16.5 7 2 105

Les temps d’attente sont calculés en secondes. Par exemple, 196 secondes = 3 minutes et 16 secondes. 105 secondes = 1 minute et 45 secondes.


REPRÉSENTATION GRAPHIQUE DES DONNÉES

Wait time in seconds, north and south

Temps d’attente en secondes, virages vers le nord et vers le sud

Wait time in seconds, north only

Temps d’attente en secondes, virages vers le nord uniquement

Wait time in seconds, south only

Temps d’attente en secondes, virages vers le sud uniquement


 

TEMPS D’ATTENTE MOYENS ET VOLUME PAR TRANCHE D’HEURE

Nous avons divisé les données en segments de 15 minutes afin d’obtenir une meilleure idée des « heures de pointe » en matière de ciruclation. Le premier graphique montre le volume moyen (nombre de véhicules) pour chaque segment de 15 minutes entre 7 h et 9 h; le deuxième graphique montre le temps d’attente moyen pour chaque tranche. Le nombre de véhicules est le plus élevé après 8 h. Il y a eu une période de 15 minutes entre 8 h 15 et 8 h 29, au cours de laquelle un temps d’attente moyen était beaucoup plus élevé.

Vehicle Count by increment

Nombre de véhicules par tranche d’heure (toutes directions)

Average Wait time in Seconds by increment

Temps d’attente moyen en secondes par tranche d’heure (toutes directions)

Team Stittsville counts traffic on Stittsville Main, May 2024