(MAP: Robert Grant is shown on the map above as the orange dotted line heading north-south from Abbott Street to Palladium Drive. It’s a crucial piece of transportation infrastructure to support growth in Stittsville.)
(le français suit)
When I was knocking on doors during the election last summer, one of the consistent things I heard about from residents was your concern about the lack of transportation infrastructure in our community – transit, roads, pathways, and sidewalks. We’re one of the fastest growing communities in Ottawa but our transportation network is lagging far behind the growth.
Today at Planning Committee, we focused on updating Ottawa’s Development Charges By-law. New growth (homes and businesses) requires new infrastructure and services to support it. Development Charges are a fee paid by every developer in order to pay for buses, roads, sewers, libraries, fire stations, parks, and so on. If City Council approves the committee’s recommendations, charges for a new single family home outside the Greenbelt will increase from $35,047 to $36,388.
I introduced a motion today to get us closer to building Robert Grant Avenue. Currently the road runs from Fernbank to Abbott, but eventually it’s supposed to connect all the way to Palladium Drive. It will be the north-south spine of our community, including the road, a rapid transit route, and a multi-use pathway. It will take the pressure off of other roads like Stittsville Main, Carp, Iber and Huntmar.
The problem is, the road isn’t scheduled to be built until after 2031, despite the fact that current projections show Stittsville growing by over 9,500 homes between now and then! There’s no way we can handle all that growth without investments in new infrastructure like Robert Grant Avenue – and we can’t wait another decade for it to happen.
The motion was approved by the committee. Once approved by City Council, my motion would formally start the process to begin construction sooner. It’s a small but very important first step to ensure healthy development and reduce the transportation infrastructure gap we currently have in Stittsville.
Quand j’ai fait du porte-à-porte lors de l’élection de l’été dernier, beaucoup de résidents m’ont dit déplorer le manque d’infrastructures de transport dans notre secteur : transport en commun, routes, sentiers et trottoirs. Il faut dire que notre secteur connaît une croissance parmi les plus rapides à Ottawa, et que notre réseau de transport ne suit pas du tout ce rythme.
À la réunion d’aujourd’hui du Comité de l’urbanisme, nous nous sommes penchés sur la révision du Règlement sur les redevances d’aménagement. Toute croissance (résidentielle et commerciale) requiert l’ajout d’infrastructures et de services. C’est pourquoi les promoteurs paient des redevances d’aménagement pour financer les autobus, les routes, les égouts, les bibliothèques, les casernes de pompiers, les parcs et ainsi de suite. Si le Conseil municipal approuve les recommandations du Comité, les redevances pour une nouvelle propriété unifamiliale à l’extérieur de la Ceinture de verdure passeront de 35 047 $ à 36 388 $.
Aujourd’hui, j’ai présenté une motion pour nous rapprocher de l’achèvement de l’avenue Robert Grant. Pour l’instant, elle relie le chemin Fernbank et la rue Abbott. À terme, elle doit se rendre jusqu’à la promenade Palladium. Ce sera notre principal axe nord-sud, qui comprendra, outre la route elle-même, un circuit de transport en commun rapide et un sentier polyvalent. Cet axe allègera la pression exercée sur les autres routes comme la rue Stittsville Main, les chemins Carp et Iber, et la promenade Huntmar.
Malheureusement, il n’est prévu d’achever l’avenue qu’au-delà de 2031, même si les projections actuelles prévoient que d’ici là, plus de 9 500 résidences s’ajouteront à Stittsville! Impossible pour nous d’absorber une telle croissance sans investissements dans de nouvelles infrastructures, comme l’avenue Robert Grant. Et nous ne pouvons attendre encore 10 ans.
La motion a été approuvée par le Comité. Si elle est approuvée par le Conseil municipal, elle lancera le processus officiel pour devancer les travaux. C’est une avancée modeste, mais cruciale pour un aménagement sain et une réduction du déficit observé à Stittsville dans notre infrastructure de transport.