La version française suit

Here’s a summary of OC Transpo’s current plans for improving transit service in the Fernbank area. Note: We’re also running a survey to help measure demand for transit in the community, with a goal of advancing these improvements as soon as possible, and would appreciate your feedback.

Short Term

(Improvements within the next several of years, with timeline to be determined based on post-pandemic ridership recovery.)

  • Peak period extensions on Route 167 from Terry Fox Station to Tunney’s Pasture Station were evaluated to increase connectivity between the Fernbank area and Line 1 LRT.  Trips on Route 167 starting on Robert Grant Ave before 09:00 and starting at Terry Fox Station between 15:00 and 18:30 would be extended to end/start at Tunney’s Pasture Station instead. Other trips on Route 167 would remain unchanged.
  • Since the extension on Route 167 would provide a direct trip for residents in the Robert Grant area to Tunney’s Pasture Station, it is proposed that if implemented, Route 252 service would be shortened to end at Cope Drive and Terry Fox Drive to reduce duplication of service. Travel time analyses indicate that the Route 167 extension would be approximately three minutes faster for travel to Tunney’s Pasture Station compared to current Route 252 for customers in the south Blackstone / Abbottsville Area along Cope Drive.

 

Proposed Route 252 adjustment with future extension of Route 167 to Tunney’s Pasture in peak periods

Route 252 adjustment

Route 167 draft schedules – future weekday peak direction trips extended to Tunney’s Pasture

Route 167 draft schedule

Medium Term

The transition between the short term and ultimate service plans will depend on how development of roads in the area progresses. For example, service on Cope west of Robert Grant may be introduced prior to service along Robert Grant. This could potentially be accomplished through an extension on the extended Route 167 as described above once the road is built and in a suitable condition for transit service.

The ultimate draft service plan for the Fernbank area proposes to extend service along Cope west Robert Grant, along Rouncey, Cranesbill, and Robert Grant once these roadways are completed in the next few years. The diagram below shows the transit concept plan for this area.

Essentially there would be three routes serving Fernbank, as shown in the map below.

  • The red route follows Robert Grant from Fernbank towards Hazeldean Road and towards the closest LRT station.
  • The blue route follows Cope Road into Kanata South.
  • The yellow line follows Rouncey and Cranesbill towards Robert Grant and Hazeldean.

Fernbank ultimate service

Longer Term

Phase 3 of Light Rail is planned to reach as far as Hazeldean Road after 2031, connecting to a BRT (Bus Rapid Transit) line along Robert Grant Avenue to Fernbank Road (shown in red in the map above). There are bus stations with park-and-ride lots planned along Robert Grant at Hazeldean, Abbott, and Fernbank.


 

Mise à jour sur l’avenir du service de transport en commun et d’autobus dans le secteur de Fernbank

(Photo : L’un des nouveaux autobus électriques d’OC Transpo)

Vous trouverez ci-dessous le résumé de ce que prévoit faire OC Transpo à l’heure actuelle pour améliorer le service de transport en commun dans le secteur de Fernbank. N.B. : Nous menons également un sondagepour évaluer la demande pour le transport en commun dans le quartier, dans le but d’apporter ces améliorations le plus rapidement possible. Nous vous invitons donc à y répondre.

À COURT TERME

(Calendrier à déterminer en fonction de l’achalandage d’après-pandémie)

  • Service accru en période de pointe pour le circuit 167 (station Terry Fox à la station Tunney’s Pasture) pour faciliter les déplacements entre le secteur de Fernbank et la Ligne 1 du train léger, à la station Tunney’s Pasture. Les autobus du circuit 167 qui amorcent leur trajet sur l’avenue Robert Grant avant 9 h ainsi qu’à la station Terry Fox entre 15 h et 18 h 30 partiraient plutôt de la station Tunney’s Pasture et y termineraient aussi leur trajet. Les autres arrêts du circuit 167 demeureraient inchangés.
  • Comme le nouveau trajet du circuit 167 permettrait aux résidents du secteur de l’avenue Robert Grant de se rendre directement à la station Tunney’s Pasture, il est proposé de raccourcir le trajet du circuit 252 pour qu’il prenne fin aux promenades Cope et Terry Fox, afin de réduire les chevauchements de service. Selon les analyses des temps de déplacement, les usagers de Blackstone Sud et du secteur d’Abbottsville près de la promenade Cope gagneraient environ trois minutes en prenant l’autobus 167 plutôt que l’autobus 252 pour se rendre à la station Tunney’s Pasture.

Proposed Route 252 adjustment with future extension of Route 167 to Tunney’s Pasture in peak periods

Route 252 adjustment

Route 167 draft schedules – future weekday peak direction trips extended to Tunney’s Pasture

Route 167 draft schedule

À MOYEN TERME

Selon la version définitive du plan de service pour le secteur de Fernbank, le service serait accru sur l’avenue Robert Grant, la promenade Cope et les chemins Rouncey et Cranesbill, une fois la construction de ces routes terminée dans quelques années.

En somme, trois circuits desserviraient le secteur de Fernbank :

  • Un circuit sur l’avenue Robert Grant qui partirait du secteur de Fernbank pour se diriger vers le chemin Hazeldean et la station de train léger la plus près;
  • Un circuit sur la promenade Cope qui partirait du secteur de Fernbank pour se diriger vers Kanata-Sud;
  • Un circuit sur les chemins Rouncey et Cranesbill qui se dirigerait vers l’avenue Robert Grant et le chemin Hazeldean.

Fernbank ultimate service

À LONG TERME

L’Étape 3 du projet de train léger prévoit un prolongement jusqu’au chemin Hazeldean (après 2031), qui sera relié à une ligne de transport en commun rapide par autobus de l’avenue Robert Grant jusqu’au chemin Fernbank. On prévoit aussi construire des arrêts d’autobus avec parc-o-bus sur l’avenue Robert Grant, à l’intersection du chemin Hazeldean, de la rue Abbott et du chemin Fernbank.