Le français suit

Garbage collection is a core city service. I completely understand and agree with the frustration from residents over the continued problems with waste pickups over the past few months. In Stittsville and surrounding areas (Kanata, West Carleton, Bay Ward), our pick-up problems date back to April and have continued all summer long.

Today at City Council, I seconded a motion from Councillor Scott Moffatt directing staff to award the contract for waste collection in our area to Miller Waste Services beginning in June of 2020. Currently the contract is held by Waste Management and expires May 31, 2020. Although this change in contracts is not directly related to the service issues we’ve been experiencing, it could give the City more leverage and options to get the current problems fixed.

What’s been done so far?

  • A new local management team is in place at Waste Management, and they’ve hired new drivers.
  • Waste Management is repairing and retrofitting 12 trucks from Quebec that should be deployed this month, with additional trucks arriving on October 1
  • The City has been providing additional vehicles and staff to help with the pick-up, and outside companies have also been brought in to help.

Is Waste Management being fined?
Yes. In bureaucratic language, City staff say that “higher liquidated damages continue to be applied”. In other words, the contractor is being fined for any missed or delayed service. In addition, the current contract with Waste Management allows the city to recover any additional costs incurred when outside trucks need to be brought in, or additional workers need to be deployed.

What’s next?
City staff told us today that they are also intending to begin talks with Waste Management and Miller Waste Services to transition services prior to June 1 of next year. Waste Management may also subcontract some of the work in our zone to Miller between now and then.

The current service problems will be on the agenda at next week’s meeting of the Standing Committee on Environmental Protection, Water and Waste Management. This will be a chance for me and other councillors to question City staff and Waste Management about how they intend to fix the problems. I also want to see better reporting on costs incurred by the City, as well as data on the number of homes missed each week so that we can better gauge how well the contractor is doing.

We are entering into a peak season of waste pick-up, especially with additional fall yard waste. I am very concerned about the level of service and will continue pressing staff to work with Waste Management to get these issues fixed. I can’t thank residents enough for your patience during these unacceptable delays. If your home is missed on garbage day, in most cases it will be picked up the following morning and you should leave your items at the curb.

If you have any questions or concerns please call 311 or contact my team.

More information:


Carnet du conseiller : La Ville changera d’entreprise pour la collecte des déchets en 2020

La collecte des déchets constitue un service municipal de base. Je comprends très bien votre frustration quant aux problèmes continus liés à la collecte des déchets qui sont survenus ces derniers mois, et je suis totalement d’accord avec vous. À Stittsville et dans les quartiers voisins (Kanata, West Carleton, quartier Baie), ces problèmes qui remontent au mois d’avril ont persisté tout l’été.

Aujourd’hui, au Conseil municipal, j’ai appuyé une motion du conseiller Scott Moffattpour demander au personnel de confier le contrat de collecte des déchets de notre région à Miller Waste Services à compter de juin 2020. Le contrat actuel, attribué à Waste Management, prendra fin le 31 mai 2020. Même si ce changement de contrat n’est pas directement lié aux problèmes de service auxquels nous faisons face, il pourrait donner à la Ville plus de latitude et d’options pour régler les problèmes actuels.

Quelles mesures ont été prises jusqu’à présent?

  • Waste Management a une nouvelle équipe de gestion locale ainsi que de nouveaux conducteurs;
  • Waste Management répare et modernise présentement 12 camions du Québec qui devraient entrer en fonction au cours du mois, en plus des camions qui arriveront le 1eroctobre;
  • La Ville a déployé des véhicules et des employés supplémentaires pour aider à la collecte. On a également fait appel à des entreprises externes.

 

Est-ce que Waste Management doit payer des amendes?

Oui. Dans le jargon administratif, la Ville dit que « des dommages-intérêts extrajudiciaires élevés continuent de s’appliquer ».En d’autres mots, l’entrepreneur paie des amendes pour tout service manqué ou retardé. De plus, le contrat actuel avec Waste Management permet à la Ville de recouvrer les coûts supplémentaires engagés lorsqu’il nous faut des camions de l’extérieur ou davantage d’employés.

 

Prochaines étapes

Des employés de la Ville nous ont affirmé aujourd’hui qu’ils prévoient entamer la discussion avec Waste Management et Miller Waste Services pour que la transition des services se fasse avant le 1er juin de l’année prochaine. Waste Management pourrait également sous-traiter une partie du travail de notre zone à Miller d’ici là.

Les problèmes de service actuels figureront à l’ordre du jour de la réunion du Comité permanent de la protection de l’environnement, de l’eau et de la gestion des déchets de la semaine prochaine. Ce sera l’occasion pour moi et les autres conseillers de demander au personnel municipal et à Waste Management comment ils comptent régler les problèmes. Je veux aussi voir de meilleurs rapports des coûts engagés par la Ville ainsi que des données sur le nombre de domiciles dont les déchets ne sont pas ramassés chaque semaine afin que nous puissions mieux évaluer les services de l’entrepreneur.

Nous entrons dans la période de pointe de la collecte des déchets, surtout à cause des résidus de jardinage de l’automne. Je me préoccupe beaucoup du niveau de service; je continuerai de presser le personnel de travailler avec Waste Management afin qu’ils règlent les problèmes de collecte. Je ne vous remercierai jamais assez de votre patience face à ces retards inacceptables. Si vos poubelles ne sont pas ramassées le jour de la collecte des déchets, laissez-les au bord de la rue, car ce sera généralement fait lendemain matin.

Si vous avez des questions, n’hésitez pas à appeler le 3-1-1 ou à communiquer avec mon équipe.